Singgah Membeli Di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013.


Salam semua. 
Hari Isnin 29 April hari tu, (terpakse tulis tarikh sebab lambatnye update) aku terpergi Pesta Buku Antarabangsa KL 2013 (KLIBF 2013). Time tu orang tak berapa ramai. Ditemani dua orang hot setaf, Helmy dan Syahril bemundar-mandir dalam PWTC tu dalam kurang sengah jam. Sebabnya memang dah lama aku buat syotlis buku apa yang perlu dibeli.




Ironinya, sebelum datangnya kitorang ke sini, aku masih ada 3 baucar buku belum gune lagi. 2 baucer, aku guna dah kat Popular beli magazine2 mengarut.(jangan fikir laen) Tak tau camne nak abiskan another tiga ni and idea datang bila tengok buku2 terbitan Fixi kat twitter. Kalau sebelum ni aku habeskan baucar hanya di MPH, Alamanda. KLIK SINI


Terus terang aku kate, aku tertarik dengan kulit buku fixi yang simple tapi menarik. Tak seperti novel lain, gambar bergrafik serabut gile tengok. Bunge2 lah. Don't judge a book.... Novel dorang pon tak tebal. Tajuk buku2 dorang semua hanya satu perkataan je. Kebanyakan novel menggunakan tajuk yang rare dan panjang. Kekasihku Seorang Pak Cik Jual Murtabak, Kekasihku Berada Di Perantauan. Susah nanti kalau nak suggest kat member2 nama tajuk novel yang dibaca, nanti tak ingat kan. Bahase yang digunakan lak menarik dan temanya urban, aku tau pun lepas baca review di blog2 penggemar buku Fixi. Jap, novel ke buku? Ermm. Mane2 je lah kan.

Sampai je pintu masuk PWTC tu, terus pegi aras 2 dan ternampak lak booth #Indieke. Kebanyakannya buku puisi daripada Selut Press, Sang Freud Press, Rabak dan publisher seangkatannya. So, tanpa berfikir panjang aku guna satu baucer untuk 3 buku ni.

Bagi aku, Fynn Jamal ngan Wani Ardy memiliki personaliti/ style yang lebih kurang same. Bahase dorang kompleks dan moden. Erm, masing2 dah bergelar bini, ada anak tapi still young. Sebenarnye, aku dah bace Langit Vanilla member aku punye, saje nak ada simpanan sendiri. Quotes dari kitab terfaktab pulak sering menjadi sebutan di twitter sekarang ni. Ada empat kesemua kitab terfaktab ditulis oleh Skuad Terfaktab. Ni yang pertama.


First time beli novel keluaran Fixi. Fes time jadi peminat express Fixi. Amboi, niat mulanya nak guna 3 baucer terus beli semua novel terbitan Fixi. Tapi niat tu dah berbatal dengan sendirinya bila booth #indieke menarik tangan aku dengan kuatnya. Ehh cenggitu pulak.

Elok juga memiliki buku lain2 publisher kan. Boleh buat comparison. Enam novel Fixi ni memang dah ada dalam syot list aku. Sementelah membuat research kat laman maya, aku rase sume buku2 ni memang kena dengan jiwa/taste aku instead of Jerat, Hilang dan Murtad sebab kekurangan 1 baucer. Aku akan dapatkan later on. 

Semua novel ni mempunyai twist dia yang tersendiri. Perlukan pembacaan yang teliti untuk fahami the whole story. Sebahagian daripada yang dibeli ni atas suggestion from kawan, Shira (bukan name sebenar). Aku memilih novel Mental sebagai novel pertama aku baca dan dah habis 2 hari lepas. Novel kedua still dalam pembacaan, Asrama iaitu novel paling laris di Pesta Buku kali ni. Insyaallah, lepas ni akan ada review untuk semua novel Fixi.




Semua RM 158.00 tunai (3 baucer buku). Berbaloi bila difikirkan. Lepas ni kerajaan up siket dari RM 250 ke RM 300. Yeayy, yeayy. (~~tangan beralun ~~)



P/s: Mungkin ada tak percaye, penulis novel Asrama (Muhammad Fatrim) tu satu fakulti ngan aku dan Wani Ardy ni lecturer aku mase sem 2. Dan sebenarnya quotes Wani Ardy ni memang khas ditujukan kepada aku ni. Aku yakin 101%. Haha, macam kenal je ayat tu kan.

Update: Aku dah selesai baca MENTAL dan ASRAMA. Nantikan review ikhlas daripada aku untuk kedua-dua novel ni. Berapakah star yang akan diberi?

Update: Buku2 yang aku dapatkan di Pesta Buku Antarabangsa KL 2014, KLIK SINI

Ulasan

  1. saya nampak BISIK di situ. terima kasih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2 der.
      Tapi sedihnya, belum baca lagi. Hee. Lepas habis Asrama, semestinya Bisik menjadi pilihan. Jangan lupa baca review semua buku Fixi ya!

      Padam
  2. Balasan
    1. Cekik. Erm. Sy tak beli lagi. Tapi saya suggest awak MENTAL. Novel ni memang menguji minda dan hampir membuat saya Mental bila sampai plot peleraian. Skarang saya baca ASRAMA, hampir nak habis!

      Padam
  3. Fes time baca Ngeri.. memang best! bekerut2 dahi baca novel tuh nak pahamkan ceritanya!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ohh. Kalau camtu nak jadikan Ngeri bacaan ketiga lah. Sekarang ni, saya dah habis baca MENTAL ngan ASRAMA. Nantikan review daripada saya untuk both novel ni ya.

      Padam
  4. dah baca asrama belum? hehe.. Kelabu pon best jugak tapi dpt baca separuh je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya dah baca Asrama. Nantikan review saya. Kelabu tak baca habes. Barangkali umum mengetahui betapa tebalnya buku itu. Hee. Mungkin saya akan dapatkan lepas ni.

      Padam
    2. ouhhh plez , klau baca kelabu then you minat , jgn lupa beli gantung tauuu. superb!

      Padam
    3. Dah beli novel Gantung. Dari penulis yang sama. Tapi belum ada kesempatan nak baca lagi. Heee

      Padam
  5. hee , sory nyibuk jap. cekik takbest.:D . pada pandangan sy lhaa hee. meleweyh sngt.

    BalasPadam
  6. Saya x nah bc novel melayu bagi saya rimasss... tapi baru ni terjebak baca novel fixi.. baru abis bc kacau.. total seraam... byk pengajaran.. Asrama dh beli tapi lom bc

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pon sama, dulu tak minat sebab banyak yang tebal2. Tiba2 terminat novel dari fixi. Novel kacau saya dah beli, ada entri tentang novel ni dalam blog ni. Novel Asrama saya dah reviewed, ada entrinya juga di blog ni :)

      Padam

Catat Ulasan

Takkan Baca Je? Komenlah kerana setiap komen yang ditinggalkan akan dijawab on the spot. Jika anda ingin menggunakan gambar di blog ini, boleh minta keizinan daripada penulis terlebih dahulu :)